Vacature Technisch Manager

Technisch Manager in Rotterdam

Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd

Als technisch manager heb jij een leidende rol in het vormgeven van de toekomst van de Nederlandse infrastructuur. Jouw visie en technische expertise zet jij in, om deze infrastructuur van ons land te beheren en verbeteren. Rijkswaterstaat heeft een trotse geschiedenis van meer dan 225 jaar en we kijken graag samen met jou vooruit naar een duurzame toekomst.
Samen met jou willen we werken aan de meest iconische bruggen, tunnels, viaducten, ecoducten, sluizen, (vaar)wegen, en waterkeringen van ons land.

Als technisch manager bij Rijkswaterstaat speel je een onmisbare rol in het realiseren van innovatieve projecten die de toekomst van Nederland vormgeven. Je beheert, samen met jouw team, de technische aspecten van een project en zorgt voor de hoogste normen op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit.

  • coördineren van de inhoudelijke, procesmatige en procedurele voorbereiding van de besluitvorming in de verschillende fases van het project en een bijdrage leveren aan aanbestedingen op deze gebieden
  • geven van sturing aan het technisch team, waarbij je zorgt voor coaching en ontwikkeling van jouw medewerkers
  • verantwoordelijk voor de toepassing van kaders en richtlijnen en invoering en toepassing van nieuwe methodes en methodieken
  • zorgen voor de samenstelling en planning van werkpakketten en maken van werkverdelingen voor het team

Tot slot is ook de operationele verantwoordelijkheid voor veiligheid in projecten een belangrijk onderdeel van je rol.

Jij bent de drijvende kracht achter de optimale inzet van de technisch adviseurs in jouw team. Daarbij garandeer jij datonze projecten binnen budget en volgens planning worden uitgevoerd. In jouw team ben jij de visionaire leider, de persoon waar iedereen bij terecht kan voor technisch inzicht en beslissende stappen.

'Wij beleven bij Rijkswaterstaat, als een van de weinigen, iedere fase van het infrastructurele project mee; we zijn betrokken vanaf de planfase tot en met de beheer- en onderhoudsfases. Dit alles moeten we slim aanbesteden aan de markt, zodat de gebruiker zo min mogelijk hinder beleeft tijdens de uitvoeringsfase.'

Jij weet dat een team pas écht sterk is als teamleden elkaar naadloos kunnen vervangen bij afwezigheid en elkaar ondersteunen in tijden van drukte. Jij stuurt hier actief op aan en creëert een team dat consistent topprestaties levert, ongeacht de omstandigheden. Samen met je team stippel jij de weg uit voor toekomstige projecten en vertalen jullie functionele specificaties in richtlijnen voor ingenieursbureaus en andere marktpartijen, met behulp van systems engineering.

Als jij klaar bent om jouw technisch leiderschap naar een hoger niveau te tillen, bij te dragen aan verbeteringen in processen en te bouwen aan een team dat de benchmark zet voor prestaties, dan komen we graag met jou in contact.

Bel of app dan gerust met Tom Ebbers , adviseur Werving en Selectie, via .

  • je hebt een afgeronde hbo- of wo-opleiding in een technische richting, bijvoorbeeld technische bedrijfskunde, elektrotechniek, werktuigbouwkunde of civiele techniek
  • je hebt kennis van of je bent bereid om je verder te ontwikkelen in de volgende onderwerpen: asset management, systeemgerichte contractbeheersing, systems engineering en/of RAMS

Salaris Min €4278 - Max €6320 bruto per maand. Dienstverband Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd

Wat kan en mag je verwachten als je gaat werken bij 1 van de grootste werkgevers van Nederland? Veelzijdig werk en heel diverse banen en de belofte dat jij meewerkt aan een beter Nederland.

  • hybride werken met een thuiswerkvergoeding van € 2,15 per dag;
  • 100% OV-vergoeding met de 2e klas mobiliteitskaart, ook voor OV-fiets en Greenwheels;
  • elke 5 jaar € 500,- om fiets(accessoires) aan te schaffen;
  • voor je elektrische fiets kun je elke 3 jaar € 300,- gebruiken voor een nieuwe accu;
  • trainingen, cursussen, opleidingen: van persoonlijk leiderschap tot je BOA bevoegdheid;
  • verlofregelingen per situatie, zoals zorgverlof, ouderschapsverlof, adoptieverlof en pleegzorgverlof;
  • sportdagen met collega's en een gezonde keuze in het bedrijfsrestaurant.

Met ingang van 1 juli 2024 gelden er nieuwe afspraken voor de CAO Rijk. Denk hierbij aan een salarisverhoging van 8,5% èn worden de salarisbedragen vervolgens verhoogd met € 50 (bruto). Daarnaast wordt per 1 juli 2024 het Individueel Keuze Budget (IKB) verhoogd tot 16,50% van het salaris. Tevens wordt met ingang van 1 januari 2025 het gedeeltelijke vloerbedrag gewijzigd in een maandelijks minimaal IKB-budget van € 440 (bruto) bij een volledige arbeidsduur.

  • wij zoeken regelmatig nieuwe collega's voor Rotterdam, Middelburg en Utrecht.
  • met passende kandidaten gaan we graag direct in gesprek, dus kennismaking en/of selectiegesprekken vinden doorlopend plaats
  • een (online) voorselectietest of een assessment kan onderdeel zijn van het sollicitatieproces. Het maken van een casus en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, kan eveneens deel uitmaken van het sollicitatieproces.

Zo dragen we bij aan minder druk op snelwegen en OV én minder CO2-uitstoot.

Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de planning, realisatie en het beheer van de infrastructuur in Nederland. We houden ons bezig met de ontwikkeling en het onderhoud van wegen, bruggen, tunnels, sluizen, waterkeringen en andere belangrijke infrastructuurprojecten. Binnen Rijkswaterstaat zijn er 3 belangrijke organisatieonderdelen die zich met de projecten bezighouden: Programma's, Projecten en Onderhoud (PPO), Grote Projecten en Onderhoud (GPO) en Centrale Informatie Voorziening (CIV).

In dat geval ontvang je per e-mail meer informatie over de procedure en de uiterlijke inlevertermijn.

We nodigen je per telefoon of e-mail uit voor een digitale selectiedag waar je maximaal twee gesprekken voert. Afhankelijk van de functie kan een rollenspel ook een onderdeel zijn van de selectiedag.

Na de selectiedag krijg je een terugkoppeling van ons en bespreken we of wij een match zijn.

'Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken.'

Rijkswaterstaat beschouwt dan ook continu de werking en veiligheid van de sluizen en keringen. 'Het draait allemaal om risicoanalyses', vertelt Peter Blanker, adviseur risicogestuurd assetmanagement.

Peter is bij Rijkswaterstaat een van de adviseurs, ook wel risicoanalisten, als het gaat om faalkansbeheer. 'De naam zegt het al: wat is de kans dat bijvoorbeeld de Haringvlietsluizen falen als we ze nodig hebben? Willen autofabrikanten weten na hoeveel kilometer de banden zijn versleten, dan kunnen ze dit gewoon testen. Maar bij de 5 kilometer lange dam en 34 schuiven van de Haringvlietsluizen ligt dat natuurlijk gecompliceerder.

Zo nemen we aan, op basis van hoe de stormvloedkeringen zijn gebouwd, dat deze na tien jaar een bepaalde slijtage vertonen met een zeker effect op de werking van de kering. Een deel van het werk van de risicoanalist is om die aannames te ijken: kloppen de rekensommen nog? Welk effect op de werking van de kering hebben bijvoorbeeld de windmolens die in de buurt zijn geplaatst? Ontwikkelingen in de organisatie, bijvoorbeeld veranderingen binnen een team of nieuwe procedures, nemen we ook mee.

Elke stormvloedkering in Nederland - de Haringvlietsluizen, Oosterscheldekering, Hollandsche IJsselkering, Maeslantkering, Hartelkering en Balgstuw Ramspol - heeft zijn eigen risicoanalist. 'Gaaf toch, dat je zo'n belangrijke invloed hebt op de waterveiligheid van Nederland? In de kerende wand van de Maeslantkering en binnen in andere imposante bouwwerken, zoals de kelder van de Van Brienenoordbrug. Je werkt namelijk voor een deel op locatie, omdat je moet weten hoe het object in elkaar zit. Mijn conclusies verwerk ik in werkinstructies of adviezen over vervolgstappen.'

'Verder zit ik veel achter de computer om analyses uit te voeren en de bevindingen te registreren. Die worden zowel intern bij Rijkswaterstaat als door TNO getoetst, waarna ze ook naar Tweede Kamer gaan. Bijvoorbeeld als ik op basis van risicoanalyses concludeer dat het tijd is om budget vrij te maken om onderdelen te vervangen.

Dan halen we pizza's en zitten we met z'n allen in spanning te wachten. Want we weten dat die storm komt, maar niet exact wanneer en hoe hevig die zal zijn. Dat geeft een inspirerende vibe, al die mensen bij elkaar met dezelfde passie en drive, in afwachting van wanneer we op de knoppen kunnen drukken.'

Hoe je als wiskundige, technicus of analist een expert wordt op het gebied van stormvloedkeringen?

Zijn technische opleiding vormt voor Leon Wijnker nog steeds een stevige inhoudelijke basis voor zijn werk in de praktijk bij Rijkswaterstaat. Bij het organisatie-onderdeel Grote Projecten en Onderhoud zorgt hij dat ontwerp, realisatie en onderhoud van sluizen in Nederland voldoen aan complexe eisen.

''Een sluis is een complexe machine waar civiel, werktuigbouw en ICT feilloos moeten samenwerken.'

Mijn huidige project is de aanleg van een 3e kolk bij de Prinses Beatrixsluis bij Nieuwegein. Ontwerp en uitvoering van zulke grote en complexe projecten doen we samen met ingenieursbureaus en aannemers. Tijdens de aanbesteding van de bouw van de sluis zijn we met verschillende aannemers dialooggesprekken aangegaan. Ze krijgen ruimte voor optimalisatie van hun ontwerp, maar moeten wel binnen budget en planning blijven en zo min mogelijk hinder voor anderen tijdens de aanleg veroorzaken. Dit vraagt om slimme contracteisen, ook op technisch vlak, waarmee je de aannemer uitdaagt om mee te denken.

Van het ontwerp van de sluisdeuren en het betonwerk tot de inrichting van de bedienplekken van de sluisbedienaars. Onze kennisinbreng varieert van waterbouwkunde en hydraulica tot bedienings- en besturingstechnologie en ICT. Zodat straks met een druk op de knop een schipper vlot en veilig de sluis kan passeren.

Je moet goed kunnen schakelen tussen helikopterview en details, waarbij je af en toe flink de diepte induikt. Ik heb een baan waarin ik samen met collega's met grote projecten bijdraag aan een betere infrastructuur en veiligheid in Nederland.

Haar werk is deels technisch, maar vraagt ook om overleg met experts uit verrassende vakgebieden. Bij de versterking van de Afsluitdijk heeft bijvoorbeeld contact met ecologen en visdeskundigen.

Eén van mijn huidige projecten draait om de versterking van de Afsluitdijk, zodat hij de komende 50 jaar superstorm-bestendig zal zijn. Om de waterstanden in het IJsselmeer goed te kunnen regelen gaan we ook grote pompen installeren in de spuisluizen bij Den Oever.

En die zijn er genoeg, want hoe ziet een pomp er bijvoorbeeld uit die én krachtig is, én een zo laag mogelijke energierekening geeft, én de passerende vissen spaart? Ik ben dus ook bezig met totaal andere zaken dan techniek, in dit geval bijvoorbeeld met de visstand. Je spreekt dan allerlei experts: technici, ecologen, beleidsmakers enzovoort. Soms ben je net een tolk, die de verschillende talen bij elkaar brengt en ervoor zorgt dat mensen elkaar begrijpen.

De komende jaren richt ik me ook op de herstelwerkzaamheden aan de Nijkerkerbrug, die Gelderland met Flevoland verbindt. Rijkswaterstaat besteedt dit project op bijzondere manier aan onder de naam Project DOEN. We kiezen de aannemer met wie we de beste samenwerking denken te kunnen aangaan, en we laten hem veel ruimte om na te denken hoe hij dingen wil gaan oplossen. Minder regels en betere samenwerking moeten leiden tot minimale verspilling van tijd en geld. Het is mijn 1e project als technisch manager en gelijk een supermooie uitdaging.



Functie:technisch manager
Startdatum:28-5-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:MBO
Contracttype:Vast
Salaris:4278 – 6320
Uren per week:32 – 36

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Moerkapellekrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de moerkapellekrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Technisch Manager Rijkswaterstaat 28-05-2024

Bekijk ook andere vacatures