Burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas, gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Algemene wet bestuursrecht (Awb),Overwegende dat: in het kader van de participatie rond het Verkeerscirculatieplan Moerkapelle met bewoners, ondernemers en belanghebbenden overleg is gevoerd over de verkeersveiligheid op de Moerkapelse Zijde,in dat kader zorgen zijn geuit over het vrachtverkeer en de negatieve effecten hiervan voor de verkeersveiligheid op de Moerkapelse Zijde,de Moerkapelse Zijde ter hoogte van de Hollevoeterbrug is gelegen buiten de bebouwde kom,de genoemde weg een erftoegangsweg is met een maximum snelheid van 60 km/uur buiten bebouwde kom, de Moerkapelse Zijde ter hoogte van de Hollevoeterbrug kruist met een belangrijke (vooral recreatieve) fietsroute, op de Moerkapelse Zijde ter hoogte van de Hollevoeterbrug een maximum snelheid van 30 km/uur is ingesteld,mede door het opheffen van de aansluiting op de A12 ter hoogte van het Noordeinde in 2010 de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde is toegenomen,de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde door toekomstige ontwikkelingen rondom Moerkapelle verder zal toenemen,het verkeersmodel Midden Holland voor de periode 2015 - 2025 uitgaat van een groei van de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde met 30% tot ongeveer 7.500 motorvoertuigen per etmaal,conform de richtlijnen voor Duurzaam Veilig de maximale intensiteit voor Erftoegangswegen binnen de bebouwde kom 6.000 motorvoertuigen per etmaal bedraagt, voor wegen buiten de bebouwde kom wordt 4.000 motorvoertuigen als richtlijn gehanteerd,conform het Handboek Wegontwerp Erftoegangswegen de maximale intensiteit, om bermschade te voorkomen, op wegen met een breedte tot 5,50 meter 4.000 motorvoertuigen per etmaal bedraagt,de huidige breedte van de Moerkapelse Zijde en Voorlaan, 3,90 tot 5,20 meter, te smal is om het huidige en toekomstige verkeersaanbod veilig te verwerken,de verkeersintensiteit in combinatie met de beperkte breedte van de rijbaan zorgt voor een groot aantal uitwijkmanoeuvres, waardoor onder meer bermschade kan ontstaan,uit verkeerstellingen is gebleken dat het aantal vrachtwagens per dag op de Moerkapelse Zijde de afgelopen jaren is toegenomen van 135 naar ruim 300 vrachtwagens,door de groei van de verkeersintensiteit en de groei van het aantal vrachtwagens ook de kans op een ontmoeting tussen auto’s en vrachtwagens toeneemt,voor de passeerbeweging van een auto in combinatie met een vrachtauto een verhardingsbreedte van minimaal 5,50 meter nodig is,de Moerkapelse Zijde en Voorlaan te smal zijn om het verkeersaanbod veilig te verwerken en onvoldoende breedte heeft om auto’s en vrachtauto’s elkaar veilig te laten passeren,vanwege de lokale bereikbaarheid een algehele afsluiting voor alle verkeer van de Moerkapelse Zijde niet wenselijk is,erftoegangswegen een functie hebben als ontsluitingsweg voor bestemmingsverkeer, niet voor doorgaand verkeer, voor doorgaand vrachtverkeer een alternatieve route tussen Moerkapelle en Zoetermeer beschikbaar is, namelijk via de Bredeweg en A12,bij de geslotenverklaring voor vrachtauto’s een mogelijkheid bestaat om te keren,vooraf aan de geslotenverklaring vanuit de richting Moerkapelle en vanuit Zoetermeer (gemeente Lansingerland) vooraankondigingsborden worden geplaatst,derhalve geen bezwaar bestaat tegen de invoering van de geslotenverklaring van vrachtverkeer op de Moerkapelse Zijde.het met het oog op de verkeersveiligheid, leefbaarheid en het tegengaan van overlast derhalve wenselijk is op het gedeelte van de Moerkapelse Zijde, tussen de Voorlaan en de Hollevoeterlaan, door middel van plaatsing van bord C7 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, een geslotenverklaring voor vrachtwagens in te stellen,voor landbouwverkeer geen alternatieve route beschikbaar is tussen Moerkapelle en Zoetermeer,landbouwverkeer uitgezonderd is van het verbod voor vrachtverkeer op de Moerkapelse Zijde om de bereikbaarheid voor deze doelgroep te waarborgen,een vrachtwagenverbod niet van toepassing is voor het openbaar vervoer dat gebruik maakt van de Moerkapelse Zijde, deze maatregel, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, tot doel heeft de veiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden en de bruikbaarheid ervan te waarborgen en de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, bedoeld in de Wet Milieubeheer, te voorkomen of beperken,gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Algemene wet bestuursrecht (Awb),conform artikel 24 van de BABW het verplicht is in overleg te gaan met de politie voorafgaand aan het publiceren van het verkeersbesluit,de verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag ten aanzien van het voornemen tot instelling van een geslotenverklaring op de Moerkapelse Zijde negatief heeft geadviseerd omdat:A.het weren van vrachtwagens niet leidt tot een afname van de verkeersintensiteit tot 4.000 voertuigen op de erftoegangsweg buiten de bebouwde kom;B.de aanwezigheid van vrachtwagens op de Moerkapelse Zijde objectief gezien geen gevaar vormen voor de verkeersveiligheid op de weg. Ten aanzien hiervan:A.Het is juist dat de geslotenverklaring van het vrachtwagenverbod op zich zelf genomen niet leidt tot een afname van de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde naar 4.000 motorvoertuigen per etmaal. Echter, deze maatregel maakt deel uit van een maatregelenpakket. Het volledige maatregelenpakket heeft wel tot doel het reduceren van de verkeersintensiteit naar aanvaardbare waardes. B.Het is juist dat de intensiteit van het vrachtwagenverkeer objectief gezien niet heeft geleid tot verkeersonveilige situaties. Echter, in combinatie met verwachte hoge verkeersintensiteit van het verkeer op de Moerkapelse Zijde in de toekomst en de kruising met een fietsroute vormt de aanwezigheid van vrachtwagens wel een risico voor de verkeersveiligheid. Besluiten: 1.(de delen van) de bestaande verkeersbesluiten aangaande het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto’s op Moerkapelse Zijde ter hoogte van Hollevoeterbrug te Moerkapelle in te trekken en de bijbehorende bebording conform model C7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen; 2.Door plaatsing van bord C7 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens op het gedeelte van de Moerkapelse Zijde tussen de Voorlaan en de Hollevoeterlaan een geslotenverklaring voor vrachtverkeer in te stellen. 3.De gemeente stuurt een afschrift van dit besluit naar: brandweer Zuidplas; politie, eenheid Den Haag;de afdeling Strategie & Beleid. 4.Publicatie van dit besluit in de Staatscourant waarin wordt gewezen op de mogelijkheid van bezwaar voor belanghebbenden binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag nadat de openbare bekendmaking van dit besluit heeft plaatsgevonden.
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Moerkapelle. Bekijk alle Bekendmakingen moerkapelle in Moerkapelle.
Deel dit bericht:
Redactie Moerkapellekrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Moerkapellekrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Moerkapelle.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Moerkapelle via Moerkapellekrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Moerkapellekrant.nl.
© Moerkapellekrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.